از کجاها به اين ص�حه سر می زنند؟

Powered by Blogger
ATOM Feed

Archive


www.flickr.com
[ سه‌شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۴ ]  ::  [ ali ]


1. اگر از اهواز به طرف شوش حرکت کنين حدودا دو ساعت بايد رفت تا به شهر باستانی چغازنبيل رسيد. شهر در دل چند تپه پنهان شده و در ارتفاعی بالاتر از سطح دشت مفابل بنا شده بوده که ازش تنها معبد و تصفيه خانه آب به جا مانده. دو نفر از ميراث فرهنگی اونجا هستن که وقتی ميفهمن از تهران اومديم کلی تحويلمون گرفتن. معبد مانند اهرام مصر ساخته شده با اين فرق که مقطع مربعی داره و به طبقاتی تقسيم شده که از چهار طبقه، الان دو طبقه باقی مانده که ارتفاعی حدود پانزده متر داره، قدمت شهر به سه هزار و پانصد سال ميرسه .هيچ بازديد کننده ای به غير از ما اونجا نيست، خوب طبيعی هم هست تو اين فصل کسی اينجا نمياد.
جايگاه فربانی کردن حيوانات در کنار معبد ديده ميشه، روی آجرهای از جنس خشت معبد در رديفهای جداگانه دست نوشته هايی به خط ميخی ديده ميشود که بوضوح ديده ميشود، دلم ميخواست ميدونستم چی نوشتن . اينجا روحدودا صد سال پيش يک شرکت خارجی اکتشاف نفت در حين کار پيدا کردن. اولين تصفيه خانه آب ساخت بشر در اينجا قرار داره. کارشناس توضيح ميده که چون آب رودخانه کرخه که با کانال به اينجا ميومده، گل و لای داشته اين تصفيه خانه ساخته شده. ايده اون خيلی ساده ولی هوشمندانه است. مکعبی در ابعاد سه متررا در زمين در نظر بگيرين که کليه سطوح آن با سراميک (يا جيزی شبيه اون دقيقا نميدونم) پوشيده شده،آب از يک طرف وارد ميشده و درطرف ديگردر نزديکی سطح آب لوله هايی وجود داره که آب رو با توجه به خاصيت موئينگی آب به سطحی بالاتر ميبرده و از اين طريق آب رو به شهر در چند نقطه شهر پخش ميکردن وگل ولای هم همونجا ته نشين می شد.
آفتاب بهاری جنوب ديگه ما رو کلافه کرده، از کارشناس خداحافظی ميکنيم و بر ميگرديم.
2. مطلب بالا رو ميخواستم خيلی وقت پيش بنويسم ولی وقت نميکردم، واقعا جنوب ايران زيباست مخصوصا خليج فارس.
3. من تاحال نميدونستم چرا در آزمايشگاه مدار مخابراتی هيچکس معمولا به جواب درست نميرسيد ولی حالا که از ميدان مفناطيسی و اثراتش مخصوصا در فرکانسهای بالا چيزکی ميدونم اون به جواب نرسيدنها توجيه پذير شده. ما هر چی ميکشيديم از اين قانون لنز بوده که تازه اثراتش در فرکانسهايی در حد مگا هرتز، که ابعاد مدارات ما در حد طول موج ميدان مغناطيسی است، شروع می شود.





..................................................................................................................................